مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمّد ـ رودبار کلا

 

این بقعه باشکوه در بیست و چهار کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، در وسط روستاى رودبار کلا و در میان قبرستان عمومى آن واقع است.

نقشه بقعه هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن سه متر و ارتفاع بقعه بیش از شش متر است. گنبد کلاه خودى خوش ترکیبى بر بالاى بقعه استوار است که ارتفاع آن به بیش از پنج متر مى رسد. این گنبد از داخل به صورت عرقچینى و با سیمان و گچ اندود شده است. نماى خارجى آن قیراندود (ایزوگام) و تمام جدار آن را با سنگ مرمر سرخ به ارتفاع یک متر مفروش کرده اند. بقعه از داخل به صورت دایره است و چند پنجره در اطراف آن تعبیه شده و در وسط آن قبر امامزاده است که بیست سانتى متر بالا آورده و پارچه سبز روى آن انداخته اند. درب بقعه از جانب مشرق باز مى شود و شامل ایوان باشکوهى است که تناسب موزونى با بقعه دارد.

در صحن امامزاده حسینیه اى در حال ساخت است و مسجد بزرگ روستا نیز در گوشه اى از قبرستان به چشم مى خورد. زمین زیارتگاه بیش از چهار هزار مترمربع مى رسد. به جهت واقع شدن امامزاده در کنار رودخانه تجن و محصور شدن در میان کوهها، فضاى مناسب و مطلوبى جهت زوّار تهیه نموده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده