مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده کاظم ـ الیرد

این بقعه در پنجاه و یک کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، بر روى تپّه اى مشرف بر روستاى الیرد قرار گرفته و چشم انداز آن بسیار عالى است.

بناى قبلى که از خشت و گل بوده را اخیراً تخریب و به صورت هشت ضلعى به ابعاد دو متر و ارتفاع چهار متر با بام حلب سر که در وسط آن گنبدى شلجمى کوچک به ارتفاع دو متر است، ساخته اند. درب بقعه از جانب شمال باز مى شود و در هر یک از اضلاع آن، پنجره اى تعبیه نموده اند. زیر گنبد را توسّط گچ به صورت دایره و مطبق نموده اند. قبر امامزاده را نیز به اندازه سى سانتى متر بالا آورده اند و با سنگ مرمر مزیّن کرده اند.

زمین زیارتگاه حدود دو هزار مترمربع است و چندین سنگ قبر قدیمى در پیرامون آن دیده مى شود که حکایت از قدمت مزار دارد. در جنوب بقعه چشمه اى جاریست که همراه آواز بلبلان فضاى زیبایى را براى زوّار ایجاد کرده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده