مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده قاسم ـ سرخ کلا

این بقعه در پانزده کیلومترى شمال خاورى قائمشهر، در انتهاى گورستان عمومى سرخ کلا، بر روى تپّه اى مشرف بر روستا قرار گرفته است و چشم انداز آن فوق العاده زیباست.

بعد از عبور از ده پلکان به بناى قدیمى امامزاده قاسم مى رسیم که متأسّفانه در تعمیرات و بازسازیهاى غیرماهرانه بخش اعظم آن اصالت خود را از دست داده است.

بقعه به صورت مربع به ابعاد 20×20 متر شامل سه اتاق تو در توست که تزیینات ذیل را بهمراه دارد:

1ـ سقف بقعه از چوبهاى راش ساخته شده و پلورکشى و شیر سرسازى آن بسیار ظریف است و اشعار محتشم کاشانى در برخى از قسمتهاى سقف مشاهده مى شود.

2ـ سراسر ایوان متّصل به حرم که رو به جنوب است، با چوبهاى کوچک مشبّک، تشکیل پنجره اى گره اى داده شده که زوّار به آن نذر و نیاز و پارچه سبز مى بندند.

3ـ ستون: سه ستون باقى مانده بقعه و چلیپا نگهدارنده آن، به طرز ماهرانه اى رنگ آمیزى شده است.

4ـ صندوق پر کار منبّت و آکنده از نقوش گیاهى منّبت کارى و رنگ آمیزى شده با رنگهاى گیاهى به طول دو و عرض یک و ارتفاع 20/1 سانتى متر بر مرقد نصب است که از شاهکارهاى هنرى قرن نهم هجرى است. تمام سوره الرحمن را در بدنه و جدار و سقف صندوق به طرز زیبایى منبّت نموده اند و اشعارى در مدح امامزاده در سمت جنوب شرقى صندوق دیده مى شود که در انتهاى آن تاریخ 896 هـ . ق را نشان مى دهد.

در زیارتنامه اى که مورخ 1207 هـ . ق به بقعه وقف شد، نام شخصیّت مدفون در بقعه قاسم بن حمزه معرّفى شده است. امامزاده در اتاقى به ابعاد 7×6 متر با سه ستون زیبا قرار گرفته است.

دو اتاق دیگر به عنوان شبستان از آن استفاده مى شود. قبور جمعى از علماء در این اتاق است که من جمله آنهان حجج اسلام آقایان، شیخ عیسى معصومى، محمّدتقى معصومى، شیخ عبدالوهاب معصومى. شبستان مقابل مرقد، اتاقى به ابعاد 7×8 متر است که پس از آن مدخل اصلى امامزاده وجود دارد.

زمین زیارتگاه بیش از سه هکتار است که درب منازل برخى به سوى قبرستان باز مى شود.

چنانکه پیشتر آمد در زیارتنامه موجود در بقعه، او را قاسم بن حمزه معرّفى مى نماید، به احتمال قرین به یقین، خفته در این مزار، سیّد قاسم بن حمزة بن حمزه أبى یعلى بن محمّد بن عبدالرحمن بن قاسم بن محمّد البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام) است که با نُه واسطه نسب به امام دوّم شیعیان مى رساند. او سیدى جلیل القدر، عالمى برجسته و بزرگوار بود. پدر او در روستاى آبلونکا مدفون است که از فقهاء اهل بیت(علیهم السلام)بشمار مى رفت.([1]) جهت اطّلاع بیشتر به امامزاده حمزه آبلو مراجعه گردد.

 

[1]. الشجرة المبارکه: 61، الفخرى: 134، الشمجر الکشاف 2: 77، التذکره: 101.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده