مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عیسى ـ طوس کلا

این بقعه در چهار کیلومترى شمال نکا و در مسیر جاده زاغمرز ـ نیروگاه، در میان قبرستان عمومى و مزار شهداى طوس کلا قرار دارد.

اصل بنا به شکل برج به ارتفاع دوازده متر مى باشد. درب آن از جانب مشرق باز مى شود که خود شامل یک اتاق یا شبستان متّصل به مرقد امامزاده است و سه پنجره در سه جهت آن تعبیه شده است. نماى خارجى بقعه، با سنگ مرمر تزیین شده، اما نماى برج اندود گچ و سیمان است. گنبد هرمى متمایل به مخروطى به قطر پنج متر و ارتفاع شش متر بر بالاى برج استوار ایستاده است. درست در زیر همین فضا قبر امامزاده قرار دارد که صندوق چوبى مرقد را در برگرفته است. سنگ قبرهاى قدیمى در صحن بقعه و پیرامون حرم مشاهده مى شود که گویاى قدمت بنا است.

در صحن امامزاده قبور شهداى جنگ تحمیلى قرار دارد که با ساختن بناى یادبود به صورت گنبدى شلجمى و با بام سفال سر، یاد و خاطره آنها را زنده نگه داشته اند.

قبل از تخریب بقعه بر حاشیه هاى درب قدیمى بقعه، کنده کاریهاى ظریفى بود که بر روى آن نوشته شده بود: «بقعه سید عیسى نقیب عمل سیّد حسن بن استاد على ساروى» بر اساس کتیبه فوق جاى هیچ شک و تردید نیست که خفته در مزار سیّد عیسى ابوعلى النقیب بن حمزة الأصغر المقتول بن عیسى بن محمّد البطحانى بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام)([1]) باشد که فرزند امامزاده حمزه اصغر شهید مدفون در روستاى اسرم است که به عنوان نقیب شهر سارى برگزیده شده بود و سیّدى جلیل القدر، عظیم الشان و بسیار بزرگوار بوده است. وفات او را باید در ثلث اوّل قرن چهارم هجرى دانست. جهت اطلاع بیشتر از شرح حال و زندگانى پدر وى به امامزاده حمزه روستاى اسرم مراجعه کنید.

 


[1]. المجدى: 25.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده