مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

اوضاع اسفبار قلعه اشتران توییسرکان

در سفر به شهر تویسرکان روستای سیستانه متوجه این قلعه قدیمی در کنار روستایی به نام اشتران شدم.وضعیت قلعه واقعا جای تاسف داشت. نکته مهم این است که قلعه ای با این عزمت و برج و بارو در فهرست آثار ملی ثبت شده است ولی اوضاع اینچنینی دارد!

سوالی که پیش خواهد آمد این است که آیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که متولی ثبت و حفاظت از این بنای تاریخی است چرا هیچ توجه ای به این بنا ندارد. در خصوص مرمت و تغییر کاربری و روستای هدف گردشگری و اطلاعات هم به نوشته های جالبی رسیدم  که همه بوی شعار میداد.البته تنها کاری که سازمان میراث و غیره انجام داده بود زدن تابلو کنار روستای اشتران وقلعه به این مضمون(به روستای هدف گردشگری اشتران خوش امدید)!

تغییرکاربری قلعه اشتران به محل برگزاری جشنواره گردو

احیاو تغییرکاربری قلعه اشتران به محل برگزاری جشنواره گردو  از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده روستای هدف گردشگری اشتران است.

به گزارش میراث‌آریا(chtn) روستای اشتران در حد واسط محور کوهستانی همدان به تویسرکان در 27 کیلومتری همدان و 21 کیلومتری تویسرکان قرار دارد.

این روستا به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه 87 به عنوان روستای هدف گردشگری مصوب شد.

مجموعه‌ای از خانه‌های اربابی، حمام و قلعه دفاعی واقع در مسیر مصفای کوهستانی مواصلاتی همدان به تویسرکان و وجود باغ‌های گردو از پتانسیل‌های گردشگری این منطقه است.

از زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه می‌توان به کاربری‌های تجاری، پارکینگ، ترمینال و تاسیسات گردشگری در طرح هادی با حفظ بافت واجد ارزش اشاره کرد.

احیا و تغییرکاربری قسمتی از خانه‌های اربابی به منظور ارائه خدمات محل خواب و غذای مسافر، احیا و تغییر کاربری حمام‌های قدیمی روستا به سفره‌خانه سنتی و موزه مردم‌شناسی و محل عرضه صنایع‌دستی و محصولات روستا از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

همچنین مرمت، احیا و تغییر کاربری قلعه تاریخی اشتران به محل برگزاری جشنواره گردو ضمن احترام به اصالت بنا از دیگر فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری این منطقه به شمار می‌رود.

مرمت دیواره‌های خشتی قلعه اشتران تویسرکان آغاز شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از آغاز مرمت دیواره‌های خشتی قلعه اشتران تویسرکان خبر داد‌.

'اسداله بیات' در گفت‌وگویی به طرح‌های مرمتی شهرستان تویسرکان اشاره کرد و گفت: مرمت و بازسازی کامل بنای پل کرزان نیز با اعتباری بیش از 400 میلیون ریال از جمله پروژه‌های انجام شده شهرستان است‌.

وی به ادامه مرمت و ساب و بندکشی‌، مرمت سیستم فاضلاب کاروانسرای فرسفج با اعتباری بیش از 210 میلیون ریال نیز اشاره کرد و از آغاز مرمت دیواره‌های خشتی قلعه اشتران و فضایی از حیاط خانه اقتداری نیز خبر داد‌.

وی اظهار داشت: حفظ و مرمت این بناهای تاریخی همیشه از برنامه‌های ویژه میراث فرهنگی استان بوده است. بیات اضافه کرد: نجات‌‌بخشی بنا از رطوبت نزولی حمام سرابی از جمله برنامه‌های مرمتی این بنا بوده است که با اعتباری بیش از 340 میلیون ریال صورت گرفته است.

وی با اشاره به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی خاص این شهرستان افزود: شهرستان تویسرکان از شمال در خط‌ رأس رشته ‌‌کوه‌های الوند به شهرستان‌های همدان و اسدآباد و از شرق به شهرستان ملایر و از جنوب به شهرستان نهاوند و از غرب به استان کرمانشاه محدود است.

وی در ادامه در توصیف این منطقه گفت: تویسرکان در دره‌های دامنه جنوب غربی کوه الوند قرار گرفته و منطقه‌ای کوهستانی است و سرچشمه گرفتن دو رودخانه با نام‌های خر‌م‌رود و کرزان ویژگی‌ خاصی به منطقه بخشیده است.
بیات ادامه داد: مهمترین آثار تاریخی شهرستان تویسرکان شامل آرامگاه میررضی آرتیمانی، کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج، پل صفوی فرسفج‌، قلعه اشتران‌، قلعه دختر شهرستانه‌، مسجد و مدرسه شیخ علی خان زنگنه‌، بازار قدیمی تویسرکان‌، چنار مسجد، باغوار‌، امامزاده زرحان و مسجد جامع تویسرکان است.
منبع: تابناک
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده