مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده صادق رضا ـ پایین دزا

این بقعه در سه کیلومترى جنوب شهر سارى و یک کیلومترى بلوار کشاورز واقع شده است.

در گذشته برجى مدور و سفیدکارى شده بود که قطر دیوار آن 168 سانتى متر و ارتفاع گنبد مخروطى آن به بیش از سه متر مى رسید. مسجدى متّصل به بقعه بود که آن هم به جهت بازسازى تخریب شده است.([1])

«ضریح مطهّر امامزاده صادق رضا از نوادگان امام موسى کاظمبناى کنونى هشت ضلعى غیرمنتظم است که گنبد آن با قطر بسیار کم در مرکز هشت ضلعى قرار دارد و به صورت رک ساخته شده است و محوطه زیر آن بناى اصلى امامزاده است. هر یک از اضلاع حرم چهار متر و ارتفاع آن شش متر و با احتساب گنبد جمعاً یازده متر ارتفاع دارد. نماى دور بنا و رواق و کف حرم، با سنگ پوشانیده شده است. در زیر گنبد، ضریح بسیار عالى ساخت هنرمندان اصفهان بر روى مرقدِ امامزاده نصب است که بر درب آن نوشته شده است:

با هزینه شخصى مرحوم حاج حسینعلى کاظمى پایین دزایى در سال 1377 ساخته و نصب گردید.»

در محوطه یک هکتارى اطراف بقعه، گورستان قدیمى است که هیچ سنگ تاریخ دار قدیمى مشاهد نشد. در حدود سى اصله درخت آزاد کهنسال، سایه بان خوبى براى زایران به وجود آورده اند.

این بقعه نیز مانند دیگر بقاع متبرکه شهرستان سارى از چشم انداز خوبى برخوردار است. متأسّفانه از هویّت صاحب بقعه اطّلاعى حاصل نشد.

 


[1]. از آستارا تا استرآباد 4: 605 و 327.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده