مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده باقر ـ کهنه ده

در سه کیلومترى خاورى شهر محمّدآباد (مرکز بخش دودانگه) بقعه امامزاده باقر در انتهاى روستاى کهنه ده واقع است. بقعه به شکل مستطیل به ابعاد 16×5 متر بر روى شیب تند تپّه بنا شده است.

از اینرو جهت رسیدن به حرم، ده پلکان مى خورد. ارتفاع این سکو از سمت جنوب غربى تقریباً پنجاه سانتى متر و از سمت جنوب شرقى یک و نیم متر مى باشد. بنا داراى دو در ورودى است که توسّط یک فضاى ارتباطى از هم جدا مى شود. ارتباط نمازخانه با فضاى اصلى توسّط دو در از فضاى ارتباطى و مفصلى مى باشد. نمازخانه با سقف و سر سازى چوبى و شیر سر ساخته شده که نشان مى دهد در دوره صفویّه بنا بنیان شده است.

بالاى در ورودى فضاى اصلى در، نورگیر چوبى قرار دارد. قبر امامزاده در سمت جنوب غربى اتاق مى باشد که با گچ و در بعضى از قسمت ها با کاشى هاى نیمه جدید پوشانده شده است. سه پنجره که یکى از آنها داراى کتیبه اى هلالى و دو عدد دیگر مستطیل عمودى با نقوش چوبى گره چینى مقابل هم، از دیگر تزیینات بقعه است. زمین زیارتگاه حدود پانصد مترمربع است.

شخصیّت مدفون در بقعه از نوادگان امام موسى کاظم(علیه السلام) شهرت دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده