مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

جغرافیاى طبرستان

طبرستان([1]) در جنوب و جنوب شرقى دریاى خزر قرار دارد و سرزمینى سرسبز، آباد و داراى مانع طبیعى مى باشد از شهرها و دهکده هاى معروف آن، سارى، مامطیر، تُرجى، ناتل، چالوس، رویان، کلار و آمل را مى توان نام برد. شهر بزرگ آمل، مقرّ حکومت سلاطین طبرستان بوده است.([2])

مقدسى، طبرستان را داراى کوه هاى بسیار و باران فراوان وصف کرده و آمل را مرکز شهرهاى چالوس، مامطیر، تُرنجَه، سارى و تَمیشه و... دانسته است.([3])

قزوینى نیز یادآور شده که طبرستان، مُلکى است معروف که زمینش جنگل و آب بسیار دارد و به فارسى آن را «مازندران» مى خوانند و میان رى، دامغان و دریاى خزر قرار گرفته است.([4])

هم چنین ابن فقیه درباره طبرستان مى گوید که آمل، مرکز طبرستان، جایگاه فرمان روایان است و از قول بلاذرى مى نویسد که طبرستان به هشت ناحیه تقسیم مى شود.([5])

دمشقى، طبرستان را سرزمینى پر از دژ دانسته که به سبب نیرومندى و قدرت مردانش به این نام خوانده شده است. به گفته وى، آمل، بزرگ ترین شهر طبرستان است و از دیگر شهرهاى آن، ناتل، کلار، رویان، سارى و چالوس را مى توان نام برد.([6])

محدوده جغرافیایى طبرستان، از مشرق به ولایت خراسان و گرگان، از مغرب به دیار گیلان و عراق عجم، از شمال به دریاى خزر، و از جنوب به ناحیه رى و قومس ختم مى شود.([7])

شایان ذکر است که وسعت جغرافیایى طبرستان، بر اثر تحوّلات سیاسى در منطقه، گه گاه تغییر یافته است.

 


[1]. طبرستان، نام سابق مازندران است و قسمتى از ایالت قدیمى «فرشواذگر» به حساب مى آمده که شامل آذربایجان، طبرستان، گیلان، دیلم، رى، قومس، و گرگان بوده است (ر.ک: تاریخ طبرستان: 56).

[2]. حدودالعالم من المشرق الى المغرب: 144 ـ 145

[3]. احسن التقاسیم فى معرفه الاقالیم 2: 519.

[4]. آثار البلاد و اخبار العباد: 473.

[5]. مختصر کتاب البلدان: 302 ـ 303.

[6]. نخبة الدهر فى عجائب البرّ و البحر: 382.

[7]. بستان السیاحة: 382.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده