مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

خبر تدوین دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه

دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه تدوین شد

تصویر خبر

مسئول مؤسسه دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه گفت: دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه در قالب 22 جلد تدوین شده ولی به دلیل مشکلات مالی چاپ آن به تعویق افتاده است.

حجت‌الاسلام محمد مهدی فقیه بحرالعلوم در قم با اشاره به فعالیت موسسه دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه اظهار کرد: تحقیقات دانشنامه‌ای در حوزه شخصیت‌های دارای گنبد و بارگاه در ایران در قالب هفت مدخل به اسامی امامزاده، آرامگاه، مزار، مقبره، زیارتگاه و تربت وقدمگاه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه در 22 جلد 704 صفحه ای دوستونه ودر بیش از 15000 صفحه در قطع وزیری تدوین شده و اکنون این کار آماده چاپ است ولی به دلیل هزینه سنگین نتوانستیم برای چاپ آن اقدام کنیم.

فقیه بحرالعلوم عنوان داشت: مؤسسه دانشنامه  بقاع و اماکن متبرکه تلاش می‌کند از خرافات، تحریفات و دروغ‌هایی که به امامزاده‌ها نسبت داده می‌شود جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان ائمه اطهار(ع) به ویژه امام موسی کاظم(ع) در مناطق مختلف کشور وجود دارند و می‌توان بیان داشت که بیش از 50 درصد امامزادگان ایران به عنوان فرزندان امام موسی کاظم(ع) معرفی شده‌اندکه یحت آنان مورد تردید است و در این دانشنامه به نسبذآنان ژرداخته شده است .

مسئول مؤسسه دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه یادآور شد: بخشی از کار دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه با عنوان «هزار مزار ایران هزار که به شرح حال زیارتگاه  های ثبت شده در میراث فرهنگی» است برای اداره بقاع و اماکن متبرکه  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چاپ شده است.

وی تصریح کرد: یک سری کتاب مستقل برای بخشی از امامزاده‌ها مانند امامزاده‌محمد و سید ابو الوفا کوهدشت  امامزاده زید شهداد ،وامامزاده عبدالمهیمن بوشهر و خواجه ربیع مشهد آماده به چاپ رسیده است.

فقیه بحرالعلوم عنوان داشت: کتاب‌های مستقلی برای مزارهای شهرهایی مانند شهر ری، شیروان ، فاروج، تویسرکان و نهاوند تدوین شده و تا کنون 12 جلد آن چاپ شده است.

وی یادآور شد: کتاب‌هایی ویژه مزارهای استان‌های مختلف مانند چهار محال و بختیاری، کرمان، یزد، گیلان و مرکزی آماده شده است.

مسئول مؤسسه دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه با اشاره به دانشنامه بقاع و اماکن متبرکه گفت: بیش از 5 هزار منبع تاریخی در تدوین این دانشنامه استفاده شده و با چاپ این دانشنامه به بسیاری از توهمات و شایعات پاسخ داده می‌شود.

 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده