مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده محمود، حسن و حسین ـ شنازند

بقعه این امامزادگان در کنار خیابان منتهى به روستا و در میان قبرستان عمومى روستاى شنازند، در 29 کیلومترى شمال باختر شهر قزوین واقع شده است.

اصل بنا به صورت یک اتاق 6×8 مترى است و در آن دو فضاى متصل به هم با سقف هلالى ضربى و با گنبد عرقچینى به ارتفاع یک متر تعبیه شده است. درِ اصلى بقعه روبه مشرق باز مى‏شود و درى در جانب جنوب دارد.

در امتداد جنوب به شرق بقعه، ایوانى به عرض 4 و طول 12 متر احداث شده که در سالیان اخیر به بقعه ملحق گشته است. در شمال بقعه نیز حسینیه بزرگى به ابعاد 4×14 متر با بام چوبى ملحق شده است. نماى خارجى بقعه آجر نما و داخلى آن پس از کاه و گل گچکارى شده است. به نظر مى‏ رسد اصل بناى بقعه متعلّق به اواخر دوره قاجاریّه باشد که در سالیان اخیر مرمّت و الحاقاتى در آن صورت گرفته است. زمین زیارتگاه بیش از چهار هزار متر مربّع است و به صورت قبرستان عمومى از آن استفاده مى‏ شود.

به اعتقاد اهالى، امامزادگان مدفون در این بقعه از نوادگان امام موسى
کاظم علیه‏السلام مى‏باشند. در کتاب فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور، نام
امامزادگان محمّد و حسن و اسماعیل معرّفى شده است.[1]

 

[1]. فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور 26: 375-376.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده