مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابوالحارث کاشان

بقعة این امامزاده در میان بازار بزرگ شهر کاشان واقع شده و شامل بقعه، رواق و صحن وسیعى مى‏باشد که قبر برجستة امامزاده در آن با کاشى‏هاى معرّق بسیار خوش آب و رنگ و نفیسى تزیین گردیده است و به «امامزاده درب زنجیر» مشهور است.

بر چهار جانب این قبر، کتیبه‏هاى قرآنى به خطّ ثلث سفید نگاشته شده و در صفحة روى قبر، تاریخ 696 هـ . ق خوانده مى‏شود. در راهروی درى که از زاویة جنوب شرقى صحن امامزاده به کوچة کلیمیان سابق باز مى‏شود، سنگابى مکعّب مستطیل از سنگ سفید به ابعاد 15/1 متر در هفتاد سانتى‏متر کنار دیوار نصب گردیده که در قسمت بالاى آن نوشته شده است:

«سـلطانعلى از براى شــاه  شــهدا      ایــن ســنگ نمــود وقف راه خـــدا

خضر آمد و بهر سال تاریخش گفت‏      حوضى بود در او لبالب از آب بقا(1076)

واقف، این سنگ را وقف آستانة متبرّکة حارث بن موسى نمود. تغییر دهنده به لعنت خدا گرفتار شود».

در قسمت پایین سطح خارجى جلوى سنگاب، تصویر دو شیر با خورشید که برابر هم ایستاده‏اند و شکل دو گرگ در حال شکار کردن حیوانى دیگر حجّارى شده است.

آقاى حسن نراقى ضمن بررسى این بقعه، شخصیّت مدفون در آن را ابوالحارث بن عاقب بن موسى بن جعفر(ع) معرّفى مى‏کند. این در حالى است که در کتیبة سنگاب تصریح شده که وى حارث بن موسى(ع) است. به هر صورت، در میان فرزندان و فرزندزادگان و تا نسل چهارم امام موسى کاظم(ع)، از تمام فرزندزادگان آن حضرت، شخصی به نام حارث در کتب انساب یافت نشد تا با این ادّعا سازگارى داشته باشد. به نظر مى‏رسد، چندین واسطه بین حارث و امام از قلم افتاده باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده