مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده یحیى ـ خاکشان

بقعه این امامزاده در ابتداى روستاى خاکشان (از دهستان بشاریات، بخش آبیک) در میان قبرستان بزرگ روستا، در 39 کیلومترى جنوب خاور قزوین واقع شده است.

بقعه به صورت چیلپا ساخته شده و از دو طرف ایوانى به داخل دارد.
ایوان شمالى بقعه به ابعاد 7×2 متر است و توسّط دو تیر آهن و ورق آهنى تشکیل یافته است. قرینه همین ایوان در جانب جنوب قرار دارد.

در شرق و غربِ اتاق مرقد دو اتاق کوچک به ابعاد تقریبى 10 تعبیه شده است. اتاق مرقد به ابعاد 5×5 متر است و در وسط آن ضریح آهنى قرار دارد.

چهار زاویه اتاق مرقد را با ایجاد چهار گوشواره به دایره تبدیل نموده و در نتیجه گنبد عرقچینى بنا که از داخل به ارتفاع 2 متر است را بر آن استوار ساخته‏اند. این گنبد از خارج به صورت استوانه‏اى به ارتفاع 4 متر است و اخیرا ایزوگام شده است. پس از مدخل‏هاى ورودى از هر دو طرف یک شبستان به ابعاد 3×8 متر تعبیه شده است.

در حال حاضر فنداسیون توسعه بنا از هر ضلع کنونى بر 17×15 متر در
حال اجراست. زمین زیارتگاه بیش از یک هکتار مى‏باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده