مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده ابراهیم فین کاشان

بقعة این امامزاده در منطقة فین کاشان واقع شده است. شامل سردرِ ورودى، صحن وسیع مستطیل شکل و آب‏نماى میان آن، حجره ‏هایى در دو جانب صحن، ایوان، مناره، حرم و مسجد می‌باشد. هستة اوّلیة بقعه، حرمى به نام «تربه» هشت ضلعى با چهار شاه‏نشین بوده که واحدهاى دیگر توسّط خادم آن، «خاله بیگم» ـ از اهالى فین ـ بدان اضافه شده است و سپس دیگران در تکمیل و تزیین آن کوشیده‏اند. بنا اکنون داراى گنبد کاشى فیروزه‏اى با گلدستة مرتفع کاشى‏کارى است.

ایوان و رواق‏هاى خوش منظر آن گچبرى و آیینه‏کارى و آراسته به مجالس و صوَر مذهبى مى‏باشد. ازارة دیوارها با خشت کاشى الوان تزیین یافته است. درِ ورودى حرم به تاریخ 1303 هـ . ق وقف حرم گردیده و متن زیر در آن کنده‏کارى شده است: «انا مدینة العلم و علیا بابها وقف آقا شاهزاده ابراهیم بن سلیمان بن موسى بن جعفر ( ) نمود، آقا سیّد مهدى بن حاجى سیّد حسین بروجردى فى سنة 1303».

در سال 1308 هـ . ق نیز محمّدحسن‏خان، معروف به انیس الدّوله ـ حاکم کاشان ـ ایوان و رواق‏هاى حرم را با آیینه‏کارى زیبایى مزیّن ساخته است و میرزا حسن ناصرى ـ از گویندگان معروف کاشان ـ مادة تاریخ این تعمیر و تزیین را در لوحة بالاى درگاه ورودى حرم به همراه نُه بیت شعر چنین انشا کرده است:

«زهـى زیـن بناى فلک سـاى ارکان‏      شهــى زین اساس فرح زاى بنیان‏

کدامین شهنشه در او گشـته مدفون‏       کـــزو نـور تابیده تا عرش یزدان

بــود کعبــه‏اش بقعـة اهــل ملّت‏      بود روضــه‏اش قبلــة خیل ایمان

صفایش بود بهتر از قـلـب عــاشق      فضایش بود خوش‏تر از باغ رضوان

در این ســال فــــرّخ امیر معظّم‏       فلک جاه و فرمانده  مُلــک کاشان

محـمّد حســن‏خـان سـرتیب اوّل‏       که قبـرش فزون  باد در نزد سلطان

ز اخــلاص کامــل ز آل پیمبــر        به آیینــه آراســتن کـاخ و ایوان

چو از ناصرى خواست تاریخ او را       چنین داد پاسخ ورا کـى سـخندان‏

به تاریخ بر کوشد این طــرز نیکو        مشیّد به نام محمّدحسن‏خان 1308»

برابر حرم، ایوان بزرگ آیینه‏کارى شده‌ای قرار دارد که سقف آن در جلو بر روى دو ستون استوانه‏اى با پایه ستون‏هاى مستطیل شکل سنگى استوار شده است. به یارى ستون‏هاى مزبور در نماى جلو، سه طاق‏نما ایجاد شده که طاق‏نماى میانى با عرض زیاد و دو طاق‌نماى جانبى، با عرض کم و قوس هلالى زده شده‏اند. گنبد کاشى‏کارى حرم عبارت از یک هرم شانزده ضلعى که بر روى گردنة شانزده ضلعى بنا استوار گردیده است، می‌باشد. تمام سطح گنبد با کاشى فیروزه‏اى رنگ، پوشیده شده است. شخصیّت مدفون در این بقعه ابراهیم بن سلیمان بن موسى کاظم(ع) معرّفى شده است که ظاهراً صحیح نمى‏باشد زیرا علماى انساب تصریح دارند سلیمان بن موسى(ع) داراى نسل نبوده است. بنابراین طبق معمول واسطه‏هاى بین سلیمان و امام موسى(ع) از سلسلة نسب ساقط شده است که باید تحقیق بیشترى صورت گیرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده