مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حمزه ـ عشق آباد نیشابور

بقعة با شکوه این امامزاده در قلب شهر عشق آباد، در خیابان شهید على اصغر مهر آبادى، در 20 کیلومترى جنوب شهر نیشابور واقع شده و به «حمزة بن موسى ‰» مشهور است.

بناى قبلى که از آجر و بسیار کوچک بود، در سال 1386 تخریب شد و بجاى آن بناى باشکوه کنونى که به صورت 8 ضلعى است ساخته شد. هر یک از اضلاع آن 8 متر و ایوانى در جنوب بقعه تعبیه شده که طول آن 8 و پهناى آن دو و ارتفاع آن 6 متر است. این ایوان، دور تا دور بقعه امتداد دارد و مدخل اصلى بقعه در جنوب شرق واقع شده که توسّط چهار پلّکان به آن راه مى‏یابد. دور تا دور بقعه، چهار در و چندین پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است.

در وسط بقعه، چهار ستون قطور به فاصله 6 مترى از همدیگر، جهت برقرارى سقف گنبد خانه تعبیه شده است. در وسط این فضا، ضریح بسیار عالى از جنس نقره و آب طلا قرار دارد که ابعاد آن 3×4 متر مى‏باشد. بر روى آن متن ذیل قلمزنى شده است: «ضریح مطهّر امامزاده حمزة بن موسى الکاظم ‰ که توسّط هیات امناء امامزاده و ادارة اوقاف و امور خیریّه شهرستان نیشابور در سال 1380 ساخته و نصب گردید. من اللَّه التوفیق، طرّاحى و ساخت بهنام کبیرى، قلمزنى سیّد مرتضى احمدى».

بر فراز بقعه، گنبد عظیمى به قطر 5 و ارتفاع بیش از
12 متر قرار دارد که نماى خارجى آن را ایزوگام نموده‏اند. تمام کف و ازارة حرم با سنگ مرمر تزیین شده و الباقى
گچ اندود است.

زمین زیارتگاه حدود دو هکتار است که توسّط شهردار محترم جناب آقاى محمّد صادق صادقى به طرز بسیار زیبایى، جدول بندى، درخت کارى و آلاچیق بندى و در وسط آن حوض آب بزرگى همراه با فواره احداث شده و فضاى بسیار دلپذیرى به وجود آمده است.

در شمال غرب بقعه، تعداد 6 واحد زایر سرا قرار دارد. در جنوب غرب صحن نیز سرویس‏هاى بهداشتى توسّط شهردار ساخته شده و تعداد 12 شهید دوران دفاع مقدس در صحن امامزاده نور افشالى مى‏کند. در انتهاى زایر سرا، یک واحد آشپزخانه از خشت و گل وجود دارد.

چنانچه اشاره شد، به اعتقاد اهالى، امامزاده حمزه فرزند بلا فصل امام موسى کاظم‏ ‰ است. از آنجایى که در کتاب امامزادگان رى و على بن حمزه ‰ بحث مفصلّى دربارة مدفن آن بزرگوار ارایه شده لذا از اطاله بحث خوددارى و ثابت
است که فرزند بزرگوار امام موسى کاظم ‰ در این شهر مدفون نمى‏باشد. به اعتقاد ما، شخص مدفون در این بقعه، سیّد حمزة بن عبداللَّه ابى القاسم بن ابى جعفر محمّد بن هارون بن ابى جعفر محمّد بن جعفر بن محمّد بن احمد بن هارون بن امام موسى کاظم ‰ است.

ابن طباطباى نسّابه به هنگام شمارش از مهاجرین به نیشابور از سکونت ابو جعفر محمّد بن جعفر بن محمّد بن احمد بن هارون بن موسى ‰ یاد مى‏کند و از شیخ شرف عبیدلى نسابه نقل مى‏کند که تمام نسلش در نیشابور بوده‏اند.

امام فخر رازى نیز تمام نسل او را در نیشابور و نواحى آن نوشته است. ابن طقطقى، ابو جعفر محمّد بن على بن هارون ثانى را از علماى انساب نیشابور بر شمرده و براى او تصانیفى در علم نسب قایل است. ظاهراً او همان شاگرد ابن فندق است که به دست غزها کشته شده است.

حاکم نیشابوری از سکونت هارون بن محمّد بن هارون ثانى، عموى امامزاده سیّد حمزه در نیشابور سخن به میان آورده و از او به عنوان ابو عبداللَّه السیّد الزاهد یاد مى‏کند.

ابن مهنّا براى حمزة بن عبداللَّه بن ابى جعفر محمّد مذکور، دو فرزند به اسامى محمّد و ابوالقاسم ذکر مى‏کند که تنها ابوالقاسم فرزندى بنام محمّد داشته است. بر این اساس شخص مدفون در این بقعه با 8 واسطه به امام موسى کاظم‏ ‰ نسب مى‏رساند و از اعلام قرن ششم هجرى است.

بنای قبلی امامزاده حمزه به شمارة 22290 و در تاریخ 27/12/1386 به ثبت آثار ملّی و تاریخی رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده