مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده افخم ـ نرجه

مشهور به «شاهزاده افخم»، بقعه این امامزاده در انتهاى خیابان شهداى روستاى نرجه، در میان قبرستان، و در 26 کیلومترى شهر قزوین و 8 کیلومترى شهر تاکستان واقع شده است.

بنا، قدیمى و از آثار دوره قاجاریّه به شمار مى‏آید. شالوده بنا از خشت و گل و بخش‏هایى از آن، از آجر استفاده شده و شامل ایوانى به ابعاد 1×4 و ارتفاع 3 متر است که در آن از جانب جنوب باز مى‏شود و مستقیما به اتاقِ مرقد راه دارد. این اتاق به شکل مربّع و به ابعاد 4×4 متر مى‏ باشد. چهار زاویه بنا را با ایجاد چهار طاق‏نما به دایره تبدیل نموده و در نتیجه، گنبد کلاه‏خودى بنا به قطر 4 و ارتفاع سه متر بر آن استوار ساخته‏ اند.

این گنبد ازداخل گچ‏کارى شده و بخش‏هایى از آن فروریخته است. ضخامت دیواره‏هاى بقعه به قطر یک متر و در غرب آن، دو پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. در شرق اتاقِ مرقد، طاقچه‏اى قرار دارد که ظاهرا در گذشته درى به جهت اتّصال به حسینیه یا زایرسرا که در دوره پهلوى الحاق شده، راه داشت. در وسط بقعه، ضریح چوبى به ابعاد 40/1×10/1 سانتى‏متر قرار دارد که روى آن پارچه سبز نهاده‏ اند. شبستان بقعه به ابعاد 4×10 متر باسقف چوبى مى‏باشد که بخش‏هایى از آن فرو ریخته است. از شرق ایوان راه پلّه‏اى به گنبد خانه بنا راه دارد و در شمال بقعه نیز قبور چندتن از شهداى جنگ تحمیلى به چشم مى‏خورد. زمین زیارتگاه حدود دویست متر مربّع است و دیوار کشى شده و دو درخت توت در آن قرار دارد.

بر روى تابلویى، نسب امامزاده چنین نوشته شده است: «حضرت
شاهزاده افخم بن محمّد بن حسین بن امام زین‏العابدین 
علیه‏السلام.»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده