مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده عبداللّه‏ ـ آتان

مشهور به «عبداللّه‏ بن جعفر»، بقعه با شکوه این امامزاده بر روى تپّه‏ اى مشرف به درّه و آبادى آتان، در 25 کیلومترى خاور معلم کلایه با چشم انداز فوق العاده دیدنى واقع شده است.

بقعه، بنایى تازه ساخت به شکل مستطیل و به ابعاد 6×12 متر و شامل دو اتاق تو در تو، یک شبستان است. اتاق مرقد به ابعاد 5×6 متر است و چهار کُنج آن را با ایجاد چهار طاقچه و محرابچه به دایره تبدیل نموده و در
نتیجه گنبد عرقچینى بنا را بر آن استوار نموده‏اند. بر فراز این گنبد، گنبد مخروطى دیگرى به ارتفاع 3 متر بر بالاى بقعه افزوده ‏اند.

شبستان و ایوان بقعه رو به شمال و به طرف روستا قرار دارد و ابعاد آن 2×8 و ارتفاع 3 متر است که با چند ستون احداث شده است. در میان اتاق مرقد، ضریح چوبى مشبک فوق العاده زیبا و دیدنى نصب است که ابعاد آن 2×1 و به ارتفاع 2 متر مى‏باشد و سراسر آن داراى منبّت‏هاى زیبا از آیات قرآنى و زیارتنامه امامزاده است.

بر درِ ضریح که در شرق آن واقع شده کتیبه ذیل کنده کارى شده است: «در تاریخ 20/5/1377 هجرى شمسى در استان قزوین توسّط استادان اخوان محمود و فریبرز درودیان و منبّت کار استاد ابراهیم پرهیزکار ساخته شده کتبه کشاورز مهذب.»

زمین زیارتگاه بیش از چهارصد متر مربّع است و دور تا دور آن را نرده
کشیده و چراغ نصب نموده‏اند.

در زیارتنامه‏اى که بر دیوار بقعه نصب شده است، ابتدا امامزاده را عبداللّه‏
بن موسى بن جعفر علیه‏السلام، و سپس در پائین عبداللّه‏ بن جعفر علیه‏السلام معرّفى نموده
است که ظاهرا قول دوّم فعلاً شهرت دارد. این زیارتنامه در 19 رمضان
المبارک سال 1374 مطابق با 21 اردیبهشت سال 1334 شمسى توسّط
موسى جلیلوند نوشته شده است.

در اینجا به جهت روشن شدن قول اول، یعنى مدفون بودن عبداللّه‏ بن
امام موسى کاظم علیه‏السلام به شرح حال و زندگانى عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام و مزارات
منسوب به آن خواهیم پرداخت.

عبداللّهبن موسى علیه‏السلام

عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام، سیّدى بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و
بزرگوار بود. وى، از مادرى ام ولد «کنیز» به دنیا آمد.[1] شیخ طوسى رحمه‏اللهاو را
از اصحاب امام رضا علیه‏السلامبرمى‏شمرد.[2] همچنین نمازى شاهرودى اضافه
مى‏کند که، وى از اصحاب پدرش امام موسى کاظم علیه‏السلام و برادرش امام
رضا علیه‏السلامبوده است.[3] مامقانى از او به «امامى ممدوح» تعبیر مى‏کند.[4]

به هر حال، وى از محدثین بزرگ و نزد همگان از مقام و منزلت بلندى
برخوردار بود و در مدینه فتوا مى‏داد.[5] کتاب ابى داوود در خلق قرآن را
روایت کرده[6] و «حسن بن دینار»،[7] و «على بن سائح»[8] و «على
المحمودى»[9] از وى روایت نقل مى‏کنند. «ابراهیم بن هاشم» او را توثیق
کرده است.[10]

محبّت و احترام عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام نسبت به امام جواد علیه‏السلام حکایت از
معرفت او نسبت به امام علیه‏السلام زمان خود دارد.[11] هنگامى که امام رضا علیه‏السلام
وفات یافت، تعدادى از شیعیان به مدینه آمدند تا فرزند و جانشین او، امام
جواد علیه‏السلام را زیارت کنند. آن‏گاه عموى آن امام (عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام) که
پیرمردى کهن‏سال و خردمندى بود، در حالى که لباس خشنى به تن داشت و
میان پیشانى‏اش در اثر سجده‏هاى زیاد و طولانى پینه بسته بود، بر آنان وارد
شد. سپس امام جواد علیه‏السلام که کودکى نُه ساله بود، به مجلس وارد شد و عبداللّه‏
هم به احترام امام علیه‏السلام از جاى برخاست، او را در آغوش کشید، میان پیشانى
او را بوسید و مجلس پیرامون گفت و گوى شیعیان با امام جواد علیه‏السلام ادامه یافت.[12]

مرحوم مامقانى پس از ذکر روایت فوق، قایل به عدالت عبداللّه‏ شده
است.[13] سیّد جعفر اعرجى از او به سیّدى جلیل القدر و مقدّم بر سایر
سادات یاد مى‏کند.[14]

ابن طباطبا او را ساکن نصبین کوفه مى‏داند.[15] از این‏رو، قبرى به او در
عراق در منطقه «خرّم غماس» مشهور است.[16] سنّ او را هنگامى که در
مدینه بود، نود سال نوشته‏اند.[17]

ضامن بن شدقم وى را مکنّى به «ابوجعفر»[18] مى‏داند.

به اتفاق نقل بیشتر علماى انساب، عبداللّه‏ داراى سه دختر و پنج پسر به
اسامى زینب، فاطمه، رقیه، احمد، محمّد، حسین، حسن و موسى بوده
است.[19] ابوطالب مروزى تعداد پسران وى را شش تن مى‏داند، امّا از ذکر نام
ایشان خوددارى کرده است.[20]

این احتمال که فرزند ششم او جعفر باشد، بعید به نظر نمى‏رسد؛ زیرا او
مکنّى به ابوجعفر بوده است. لکن ضامن بن شدقم «على» را بر تعداد
فرزندان اضافه نموده است.[21]

عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام به جهت سکونت در منطقه «عوکلان»[22] به
عوکلانى مشهور شد[23] و فرزندان او نیز به «بنى عوکلانیون»
خوانده شدند.[24]

ابى‏نصر بخارى تداوم نسل وى را تنها از یک فرزندش به نام «موسى
الثانى» مى‏داند.[25] امّا برخى فرزند دیگر او، محمّد را نیز جزو معقّبین وى
ذکر نموده‏اند.[26] به هرحال، اعقاب او در کوفه، نصبین، سیرجان و رمله و
مصر پراکنده بودند.[27]

از تاریخ وفات او هیچ اطّلاعى در دست نیست و درباره محلّ دفن او نیز
بین مورّخان و علماى انساب اختلاف است. امّا نسبت او به «عوکلان» نشان
مى‏دهد که تا آخر عمر خود در آن جا بوده است.

ابن طباطبا وى را ساکن در کوفه مى‏داند.[28] ظاهرا این موضوع پس از
بازداشت امام جواد علیه‏السلامبه عراق مى‏باشد که وى نیز به آن جا مهاجرت نموده
و در آن جا وفات یافته است و مزارى در کوفه به او منسوب مى‏باشد.[29]

بنابراین هیچ مدرک معتبرى دال بر مهاجرت عبداللّه‏ بن موسى که
پیرمردى نود ساله بود، به ایران در دست نیست، با این حال، اقوال متعدّدى
مبنى بر دفن او در شهرهاى ایران گزارش شده که هیچ کدام آن منشأ صحیحى
ندارد. در ادامه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود.

مزارات منسوب به عبداللّهبن موسى علیه‏السلام

شیخ عبدالجلیل قزوینى رازى در هنگام توصیف علماى «آبه» مى‏گوید:
«شهادتگاه عبداللّه‏، فضل و سلیمان فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام در آبه
است. محلّ قبور این عزیزان نورانى، پر از قبور علما و فقهاست.»[30]

قاضى نوراللّه‏ مرعشى در کتاب مجالس المؤمنین نیز در وصف مزارات آبه
مى‏گوید: «مشاهدى که در آبه قرار دارد، عبارتند از: شهادتگاه عبداللّه‏، فضل
و سلیمان فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام که آن جا مشاهدى نورانى است.»[31]

سیّد حسین بن مساعد حسینى در حاشیه خود بر عمده‏الطالب مى‏گوید:
«قبر عبداللّه‏ در روستایى از روستاهاى ساوه مشهور است و من در ماه رمضان
سال 918 آن را زیارت کردم.»[32]

همچنین شیخ عبدالجلیل رازى قزوینى از صفى‏الدّین ابوالمحاسن
همدانى نقل مى‏کند که، قبر عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام در ارجان است.[33]

حمداللّه‏ مستوفى قزوینى نیز آن جا که از اولاد امام موسى کاظم علیه‏السلام یاد
مى‏کند، محلّ دفن وى را در ارجان دانسته است.[34]

نمازى شاهرودى در کتاب رجال خود مزار وى را در پنج فرسنگى قم در
مسیر جاده اصفهان مى‏داند.[35]

عبّاس فیض، قبر کنونى در قم را معتبر نمى‏داند و لذا براى او هیچ نسبتى
ذکر نمى‏کند.[36]

در وسط شهر گرگان گنبد مرتفع و با صولتى وجود دارد که به اعتقاد اهالى
از فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام و برادر امام رضا علیه‏السلام است و مورد احترام و
اعتقاد قاطبه اهالى استان گلستان و مسافرین این منطقه است. به احتمال
قوى امامزاده مذکور «عبداللّه‏ ابو محمّد جرجانى بن محمّد اعرابى بن قاسم بن
حمزة بن موسى
علیه‏السلام» است. برادر وى امامزاده عبّاس مدفون در بلوار امام
رضاى شهر سارى مى‏باشد.[37]

شیخ ذبیح اللّه‏ محلاّتى قبر عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام را در سمت غربى خارج
از شهر ملایر مى‏داند.[38] با این حال، هیچ یک از مورّخانى که به نظرات آنان
اشاره شد، منبع مهاجرت، شهادت و دفن عبداللّه‏ بن موسى علیه‏السلام را در
شهرهاى قم، ساوه، ملایر، ارجان و... ذکر ننموده‏اند.

بنابراین نمى‏توان اقوال فوق را تأیید نمود، بخصوص گفتار ابن‏طباطبا که
وى را ساکن در نصیبین مى‏داند، مقدّم بر همه اقوال و مقرون به
صحّت است.[39]

 


[1]- بحارالانوار 48: 285-288، الاصیلى فى انساب الطالبیّین: 195، عمده‏الطالب: 252.

 

[2]- خلاصة الاقوال: 379. قاموس الرجال 6: 629.

 

[3]- مستدرکات علم رجال الحدیث 5: 118.

 

[4]- تنقیح المقال 2: 319.

 

[5]- بحارالانوار 48: 285. مناقب ابن شهرآشوب 2: 383. اختصاص: 102. عیون المعجزات: 109.

 

[6]-تاریخ بغداد 4: 151.

 

[7]- بحارالانوار 39: 138-139. کشف الیقین فى امرة امیرالمؤمنین: 133-135.

 

[8]- اصول کافى 2: 429. بحارالانوار 5: 324.

 

[9]- بحارالانوار 4: 124.

 

[10]- تنقیح المقال 2: 319.

 

[11]- بحارالانوار 50: 85 و 79. قاموس الرجال 6: 629. مناقب ابن شهرآشوب 4: 383.

 

[12]- عیون المعجزات: 120. بحارالانوار 50: 91 و 100. اختصاص: 102.

 

[13]- تنقیح المقال 2: 319.

 

[14]- مناهل الضرب فى انساب العرب: 497؛ و کان عبداللّه‏ بن موسى سیّدا جلیلاً مقدما.

 

[15]- منتقلة الطالبیّه: 329.

 

[16]- مراقد المعارف 2: 46-47.

 

[17]- تذکرة آقاعلى عبّاس: 35، اختصاص: 99.

 

[18]- تحفة الازهار و زلال الانهار 3: 223.

 

[19]- المجدى فى انساب الطالبیّین: 116-117. النفحة العنبریّه فى انساب خیر البریّه: 94 - 95. روضة الألباب: 107.

 

[20]- الفخرى فى انساب الطالبیّین: 16.

 

[21]- تحفة الازهار و زلال الانهار 3: 223.

 

[22]- معجم البلدان 4: 169.

 

[23]- الاصیلى فى انساب الطالبیّین: 195. تحفة الازهار و زلال الانهار 3: 223.

 

[24]- تهذیب الأنساب: 163. الفخرى فى انساب الطالبیّین: 16. الأصیلى: 195. عمدة الطالب
فى انساب آل ابى طالب: 252. سراج الانساب: 82. منتقلة الطالبیّه: 329.

 

[25]- سرسلسلة العلویه: 44. تهذیب الانساب و نهایة الاعقاب: 163. الشجرة المبارکة: 104. الفخرى فى انساب الطالبیّین: 16، انساب الطالبیّین: 168.

 

[26]- المجدى فى انساب الطالبیّین: 114-116. الاصیلى فى انساب‏الطالبیّین: 195. عمده‏الطالب فى انساب آل ابى طالب: 124 و 252. الفصول الفخریه: 140-141. سراج الانساب: 82. النفحة العنبریة: 94-95. روضة الالباب: 107، تحفة الازهار و زلال الانهار 3: 223.

 

[27]- الشجرة المبارکة فى انساب الطالبیّه: 104. التذکرة فى الانساب المطهّره: 124. تحفة
الازهار و زلال الانهار 3: 223. سیّد نعمه‏اللّه‏ جزایرى مؤلّف الانوار نعمانیه از نسل اوست. ن.ک: سیّد جعفر الاعرجى نجفى، مناهل الضرب فى انساب العرب: 449-500..

 

[28]- منتقلة الطالبیه: 329.

 

[29]- مراقد المعارف 2: 46-47.

 

[30]- الردّ على النقض: 17. آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر: 29-30.

 

[31]- همان: 29.

 

[32]- عمدة الطالب فى انساب آل ابى طالب: 252. الاصیلى فى انساب الطالبیّین: 195.
آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر: 145.

 

[33]- الردّ على النقض: 222. آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر: 30.

 

[34]- تاریخ گزیده: 206. آرامگاههاى خاندان پاک پیامبر: 30.

 

[35]- مستدرکات علم رجال الحدیث 5: 118.

 

[36]- گنجینه آثار قم 2: 696-698.

 

[37]-الشجرة المبارکة فى انساب الطالبیّه: 109، تهذیب الانساب و نهایة الاعقاب: 169، لباب الانساب و
نهایة الالقاب و الاعقاب 2: 596، بارگاه آزاد گله: 90 ـ 91.

 

[38]- اختران تابناک 1: 570.

 

[39]- جهت اطّلاع بیشتر، ن. ک. زنان و فرزندان امام موسى کاظم علیه‏السلام: 326-307.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده