مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده طیّبه خاتون ـ بکندى

بقعه این امامزاده در میان قبرستان عمومى روستاى بکندى، در 3 کیلومترى جنوب خاور گردنه کوهین، و در 43 کیلومترى شمال باختر قزوین، با چشم انداز زیبا واقع شده است.

امامزاده در کتاب فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور بنام «امامزاده طیّب» معرّفى شده است.[1] بناى قبلى که از خشت و گل بود در سالیان اخیر تخریب شد و بجاى آن بناى مربّع شکلى به ابعاد 15×15 متر ساخت شد که ایوانى در جانب جنوب دارد. دو در ورودى نیز در شمال بقعه، و پنج پنجره نیز در چهار جهت تعبیه شده است.

در وسط بقعه، چهار ستون آهنى به فاصله 4 مترى از همدیگر قرار دارد که جهت استوار سازى سقف و بناى گنبد احداث شده است. گنبد بنا دو پوش و ظاهرا طرح اولى آن به شکل شلجمى به قطر 4 و ارتفاع 8 متر بود امّا در طرح ثانوى، آن را به غنچه‏اى تبدیل شده که قطر آن 4 و ارتفاع آن قریب به 10 متر است و نماى آن استیل مى ‏باشد.

در میان ستون‏ها، قبر امامزاده قرار دارد که فعلاً در حال ساخت و ساز
مى‏باشند. دور تا دور زمین زیارتگاه که بیش از هفت هزار متر مربّع است،
محصور شده و به صورت قبرستان از آن استفاده مى‏کنند.

 


[1]. فرهنگ جغرافیایى آبادیهاى کشور 26: 99.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده