مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده حسن و صالح ـ کندانسر

بقعه این امامزادگان در میان روستاى کندانسر[1]، در 11 کیلومترى جنوب خاور معلّم کلایه با چشم انداز فوق‏العاده زیبا واقع شده است.

بنایى ساده به ابعاد 6×6 متر که درِ آن از جانب جنوب باز مى‏شود و دو پنجره در غرب و شرق دارد. در وسط بقعه ضریح مشبک آهنى به ابعاد 2×2 و ارتفاع 2 متر قرار دارد و بر بالاى بقعه نیز گنبدى پیازى شکل به قطر 2 و ارتفاع 5/2 متر تعبیه شده است. ساقه گنبد به صورت هشت ضلعى است و هر یک از اضلاع آن قریب به پنجاه سانتى متر مى‏باشد. کف و دیواره بقعه به اندازه یک متر با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقى گچ اندود است. با استفاده از سه تیر چوبى به ابعاد 2×6 و ارتفاع 3 متر ایوانى در جنوب بقعه تعبیه شده و بام بقعه حلب پوش است.

در زیارتنامه‏اى که در داخل بقعه نصب است، امامزاده حسن و صالح را
دو تن از فرزندانِ امام هفتم علیه‏السلام معرّفى نموده که یقینا این انتساب منشأ
صحیحى ندارد. زیرا صالح بن موسى علیه‏السلام علاوه بر اینکه وجود خارجى
ندارد، هیچ یک از علماى انساب نیز براى امام هفتم علیه‏السلام فرزندى به نام صالح
ذکر ننموده‏اند. از طرفى حسن بن موسى علیه‏السلام نیز بنا به نقل بسیارى از علماى
انساب در مدینه سکونت داشته است در پایین به شرح حال حسن بن
موسى علیه‏السلام و مزارات منسوب به آن خواهیم پرداخت.

حسن بن موسى علیه‏السلام

حسن بن موسى  علیه‏السلام، مادرش اُمّ ولد «کنیز» بود.[2] او برادر ابوینى
اسماعیل و جعفر و هارون است.[3] شیخ صدوق رحمه‏الله و شیخ طوسى رحمه‏الله،
حسن بن موسى  علیه‏السلامرا به عنوان راوى حدیث دانسته‏اند و روایتى از او به
عنوان غسل روز جمعه ذکر مى‏نمایند.[4] با این حال علماى رجال نام وى را
در کتبشان ذکر نکرده‏اند[5] و از طرفى شیخ کلینى رحمه‏الله به جاى حسن، برادر او
«حسین» را راوى حدیث معرفى نموده است.[6] و نمازى شاهرودى معتقد
است که هردوى آنان راوى این حدیث (غسل روز جمعه) بوده‏اند.[7] مؤلف
سرالسلسلة العلویه مى‏نویسد که حسن بن موسى علیه‏السلاماز کنیزى صاحب یک
فرزند بنام جعفر شد.[8]

علماى انساب در تداوم انساب او اختلاف دارند، برخى او را جزو پنج
فرزند بلاعقب امام موسى کاظم علیه‏السلام ذکر نموده‏اند.[9] ابن عنبه، صاحب
عمدة الطالب درباره نسل وى مى‏نویسد: «هم قلیل جدا لا أعرف منهم احدا و
ربما کانوا قد انقرضوا»
[10] نسل او بسیار اندک است و من کسى از آنان را
نمى‏شناسم، شاید پس از مدتى منقرض شده‏اند.

از اینرو شیخ شرف عبیدلى نسّابه در کتاب تهذیب الانساب و نهایة
الاعقاب
، اشاره مى‏کند که: «إلا أنّه تقوم بینة عادلة لمن یذکر أنه من ولده»[11]
مگر کسانى که ادعاى نسل او را دارند، شاهدى عادل اقامه کنند.

با این حال تداوم نسل او از محمد الخلق، موسى و حسن فرزندان
جعفر بن حسن بن موسى علیه‏السلام بوده که انتهاى آن به «على الفررى بن
محمد الخلق» ختم مى‏شود که آنان در کوفه، قصر بن هبیره و
کرخ مى‏زیسته‏اند.[12]

فقر منابع و اطلاعات تاریخى درباره زندگانى حسن بن موسى علیه‏السلام، ما را از
ارایه تصویر شفافى از شرح حال وى ناتوان ساخته است. تنها طبرى در
حوادث سال 264 ه . ق مى‏نویسد: «فتنه‏اى در مدینه و اطراف آن بین
علویون و جعفریون به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن برادران «عامل
مدینه»؛ اسحاق بن محمد جعفرى شد، او نیز به وادى القرى گریخت و پس
از مدتى مریض شد و درگذشت. برادرش موسى بن محمد جعفرى امارت
مدینه را به دست گرفت، اما مجددا آشوب بالا گرفت و در این میان حسن بن
موسى بن جعفر علیه‏السلام میانجى‏گرى کرد و با پرداخت هشتصد دینار او را به
کناره‏گیرى از حکومت ترغیب نمود، اما پس از مدتى ابوالقاسم احمد بن
أحمد بن اسماعیل بن الحسن بن زید، پسر عموى حسن بن زید صاحب
طبرستان، به مدینه حمله‏ور شد و او را کشت...»[13]

عارف احمد عبدالغنى در کتاب «تاریخ امراء المدینة المنورة» پس از نقل
گزارش طبرى، حسن بن موسى علیه‏السلام را امیر مدینه منوره به سال 271 ه . ق و
در خلافت معتمد عباسى مى‏داند و چنین نتیجه مى‏گیرد که او امارت مدینه
را به مبلغ هشتصد دینار از موسى بن محمد بن یوسف جعفرى خریدارى
نموده و مدت کمى امیر این شهر بوده است.[14]

بنابراین اگر گزارش فوق صحیح باشد، عمر حسن بن موسى علیه‏السلام قریب به
صد سال خواهد بود، و وفات او نیز در مدینه است.

مزارات منسوب به حسن بن موسى علیه‏السلام

مشهورترین مزارى که به حسن بن موسى علیه‏السلام در ایران شهرت دارد،
مربوط به امامزاده سیّد حسن در حدود سه کیلومترى شرق شهرستان مهران
و در کنار رودخانه فصلى گاوى در دشت سرسبز و خرّم مهران واقع است که
در زمان جنگ تحمیلى چندین بار توسط نیروهاى بعثى تصرّف و قسمت
عمده ساختمان آن تخریب شده و پس از پایان جنگ به طرز با شکوهى
بازسازى شده است. شخصیّت مدفون در آن، از دیرباز به فرزندِ امام موسى
کاظم علیه‏السلامشهرت داشته و براى آن احترام فوق العاده‏اى قائل هستند. به نظر
مى‏رسد که وى سیّد حسن بن موسى بن جعفر بن حسین تزلج بن على بن
حسن المکفوف بن حسن الأفطس بن على الأصغر بن امام سجّاد
علیه‏السلام باشد که
در منطقه جبل او و پدرانش سکونت داشته‏اند.[15] پر واضح است که بخش
اعظم جبل، شامل ایلام کنونى نیز مى‏شده است، از این رو خفته در این مزار
با ادعاى ما همخوانى دارد.

در کاشان نیز زیارتگاه با شکوهى به حسن بن موسى علیه‏السلام در «گذر سه
سوک» قرار دارد که به سیّد میرنشانه شهرت دارد.[16]

در سبزوار نیز آرامگاهى به سلطان سیّد حسن بن موسى علیه‏السلام
در روستاى «آزادوار» قرار دارد که داراى آرامگاه با شکوهى است.[17]
علاوه بر این در بابل در بالاى کوهى بنام «وسو» از کوه‏هاى بند پى
بابل مزار قدیمى قرار دارد که به سید حسن بن موسى
علیه‏السلامشهرت دارد.[18]
در آستانه اشرفیه، روستاى دهکا، بناى مجللّى قرار دارد که اهالى
آنجا وى را فرزند امام موسى کاظم
علیه‏السلاممى‏دانند.[19] که تمام این مزارات
اصلى ندارند و سادات دیگرى از نوادگانِ ائمه
علیهم‏السلام در آنان مدفون مى‏باشند
و هیچ گونه گزارشى از مهاجرت حسن بن موسى
علیه‏السلام به ایران در کتب معتبر
انساب و تاریخ به ثبت نرسیده، از این رو انتساب هر بقعه به آن حضرت
بى ماخذ و دلیل است.

 


[1]. نام قبلى آبادى گنجا به سر بود. رج فرهنگ جغرافیایى آبادى‏هاى کشور 26: 486.

 

[2]. المعقّبین: 88، بحارالانوار 48: 284، اعیان الشیعه 5: 319، سرالسلسلة العلویه: 42.

 

[3]. مستدرکات علم رجال الحدیث 3: 60.

 

[4]. من لایحضره الفقیه 1: 61، تهذیب الأحکام 1: 34، بحارالانوار 48: 284، حیاة الإمام موسى بن جعفر علیه‏السلام: 417.

 

[5]. تنقیح المقال 1: 311.

 

[6]. فروع کافى 3: 42.

 

[7]. مستدرکات علم رجال الحدیث 3: 60.

 

[8]. سرالسلسلة العلویه: 42.

 

[9]. النفحه‏العنبریه: 63، تهذیب الأحکام 1: 34، بحارالانوار 48: 284، حیاه‏الامام موسى بن جعفر علیه‏السلام: 417.

 

[10]. عمده‏الطالب: 232.

 

[11]. تهذیب الأنساب: 165، عمده‏الطالب: 232.

 

[12]. تهذیب الأنساب: 165، المجدى: 121 ـ 122، الشجره‏المبارکة: 62، الاصیلى: 152 ـ 189،
جمهرة أنساب العرب: 64 ـ 68 ـ 69، جمهرة النسب: 64.

 

[13]. تاریخ طبرى 11: 257، پاورقى مقاتل الطالبیین: 561 ـ 562.

 

[14]. تاریخ امراه المدینة المنورة: 197 ـ 198.

 

[15]. منتقلة الطالبیّه: 111، الاساس للأنساب الناس: 207، مزارات امامزادگان ایران 2: 107.

 

[16]. تاریخ کاشان: 430.

 

[17]. دائرة المعارف تشیع 2: 431.

 

[18]. مهاجران موسوى 2: 384.

 

[19]. سیماى کوچان 2: 144 ـ 145.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده