مزارات ایران و جهان اسلام

سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های ایران جهان اسلام (امامزاده ، بقعه، آرامگاه، مقبره، مزار، گنبد، تربت، مشهد، قدمگاه، مقام، زیارت، معرفی عالمان انساب، کتابشناسی مزارات و زیارت و انساب

امامزاده سید حمزه ـ تبریز

یکى از مزارات مشهور آذربایجان شرقى، بقعة متبرکة امامزاده حمزة شهر تبریز است. این بقعه که به سیّد حمزه در محلّة سرخاب تبریز، جنوب شرقى شهر و در محلّ تقاطع خیابان ثقة الاسلام و بازارچه سیّد حمزه قرار دارد، از زیارتگاه‏هاى قاطبة اهالى این شهر است. این بارگاه در گذشته از شکوه و عظمت زیادى برخودار بوده است.

مرحوم سیّد جعفر آل بحرالعلوم در کتاب تحفة العالم مى‏نویسد:

«و فى تبریز مزار عظیم ینسب الى حمزة بن موسى ‰ » در شهر تبریز زیارتگاه با عظمت پسر امام موسى کاظم ‰ منسوب است.

شیخ ذبیح اللَّه محلّاتى در کتاب خود به نام اختران تابناک دربارة خفته در این مزار مى‏نویسد:

«قبر آن سیّد حمزه‏اى که در میان شهر تبریز است حسب و نسب صاحبش معلوم نیست».

ظاهراً مرحوم محلاتى و دیگران با منابعى که نام و نسب شریف امامزاده حمزة تبریز را یادآور شده‏اند، برخورد ننموده، از این‌رو یا او را بدون شجره نامه دانسته‌اند و یا در زمرة اقوال مختلف مبنى بر اختلاف مدفن حمزة بن موسى ‰ در شهرهاى رى، کاشمر، شیروان، بوانات، شیراز، کازرون، حلّه و قم این نظریه را نیز بیان مى‏نمایند.

مرحوم سیّد مهدى تفرشى در کتاب بدایع الانساب چنین مى‏نویسد: «حمزه در میان شهر تبریز از سادات موسوى است».

بنابراین آنچه از این اقوال بدست مى‏آید، جملگى اتّفاق بر موسوى بودن خفته در این مزار دارد. ولی با وجود آن‏که نام وى در چندین کتاب انساب تصریح شده، اما از نام و نسب شریف او هیچ اطّلاعى ارائه نمی‌کند.

 

 

از طرفى چنان‌که در کتاب امامزادگان رى به آن اشاره شد، حضرت حمزة بن موسى ‰ در این شهر وفات کرده و دفن شده‌اند، و حتى حضرت عبدالعظیم حسنى ‰ در مدّت اقامتشان در شهر رى، شب‌ها مخفیانه به قبر آن حضرت مشرف مى‏شده و زیارت مى‏نموده‌اند و هنگامی که از وى در مورد خفته در این قبر سؤال مى‏کنند، مى‏فرماید: «هذا قبر خیر رجل من ولد موسى بن حعفر ‰ »، یعنى این قبر یکى از بهترین فرزندان امام موسى کاظم ‰ است.

نسب شریف سیّد حمزه تبریز: نخستین عالم انسابى که از نام و نسب سیّد حمزه مدفون در شهر تبریز سخن گفته، علّامة نسّابه جمال الدّین احمد بن على الحسنى معروف به ابن عنبه، متوفّاى 828 هـ . ق است. او ضمن بررسى نسب سادات موسوى از نسل حمزة بن موسى ‰ مى‏نویسد:

«صدر الدّین حمزة الدفتردار ابن الحسن بن محمّد بن حمزة بن امیرکا بن على بن محمّد بن محمّد بن على بن الحسین بن على بن الحسین بن محمّد بن عبداللَّه بن محمّد بن القاسم بن حمزة بن الامام موسى الکاظم ‰ ، که در زمان سلطان الجایتو مى‏زیسته و در واقعه و زیر سعد الدّین ساوى چشمانش را کور کردند، در تبریز مدفون است».

علّامه سیّد عبدالرزاق کمونه در کتاب مشاهد العترة الطاهرة پس از ذکر نام و نسب این سیّد بزرگوار مى‏نویسد:

«سیّد حسین مساعد حسینى در حاشیه‏اش بر کتاب عمدة الطالب نقل نموده که قبر سیّد صدرالدّین در سرخاب تبریز تعظیم و زیارت مى‏شود».

مؤلفین کتاب‏هاى المشجر الکشاف و الشجرة الطیبه نیز همین نسب شریفى را که ابن عبنه در کتاب عمدة الطالب فى نسب آل ابن طالب نقل کرده است، بیان داشته‏اند اما به محل دفن او در تبریز تصریح نکرده‏اند. اما مؤلف کتاب الجوهر الشفاف با آن‏که از ابن عنبه نقل مى‏کند مى‏نویسد: «قبره بتبریز بسرخات یعظّم و یزار، قبرش در شهر تبریز در محلّه‏اى به نام سرخاب مورد تعظیم و زیارت مى‏شود».

مرحوم علّامه شیخ آقا بزرگ طهرانى در کتاب طبقات أعلام الشیعه، ضمن اشاره به نسب شریف وى مى‏نویسد: «وى ملقب به صدرالدّین است و در کتاب تاریخ اولاد الاطهار از عمده الطالب نسبش اشاره شده است و مى‏گوید: وى در سال 714 هـ . ق و در نسخه‏اى 717 هـ . ق وفات یافته و فرزندش أبوالحسن بن حمزه گنبد و بارگاهى در محلّه سرخاب تبریز خارج قلعه شهر بنا نمود. ولادت سیّد حمزه در سرخاب خراسان بود و در نزد سلطان محمود غازان بن ارغون شاه که در سال 694 هـ . ق به تشیّع گردید و در سال 703هـ . ق وفات یافت، مورد احترام بوده است».

بنابراین معلوم گردید که شخصیّت مدفون در شهر تبریز، حمزه بن موسى ‰ نبوده، بلکه وى یکى از نوادگان آن حضرت و از احفاد محمّد بن القاسم بن حمزه بن موسى ‰ است که سیّدى جلیل القدر، عظیم الشأن، و وزیر با فضیلت سلطان الجایتو بود.

شرح حال سیّد صدرالدّین حمزه‏: چنان که اشاره شد، نسب شریف امامزاده سیّد حمزه صدرالدّین مدفون در سرخاب تبریز با 16 واسطه به امام موسى کاظم ‰ منتهى مى‏شود. وى تقریباً در اواسط قرن هفتم هجرى در خواف (= خاف) متولّد شد و بعد از طى چند سال به انواع علوم ظاهرى، و باطنى آراسته گردید. سلطان غازان خان فرزند ارغون خان که در آخر ذى الحجه سال 694 هـ . ق در سن 25 سالگى به سلطنت رسید و در ماه شعبان همان سال به دست شیخ ابراهیم حمویى و شیخ سعدالدّین حمویى و میر سیّد مهدى، از علماى اعلام آن زمان به دین مبین اسلام مشرف شد و سپس به سال 702 هـ . ق بر اثر دیدن خوابى از مذهب تسنّن به مذهب تشیّع در آمد، از آن‏جایی که ارادت خاصى به خاندان على بن ابى طالب ‰ پیدا کرده بود، دستور داد امامزادة جلیل القدر حمزه صدرالدّین را که از نبیره‏هاى امام موسى کاظم ‰ بود و به علم و کمال و زهد و تقوى اشتهار تمام داشت، از خواف خراسان به دارالسلطنة تبریز کوچ دادند.

چون امامزاده حمزه به تبریز آمد، پیوسته در سفر و حضر همراه غازان خان بود و شاه مغول از وجود وى بهره مى‏جست تا این‏که غازان خان بعد از مدّت کوتاهى در سال 703 ه.ق در گذشت و امامزاده حمزه به قرار معلوم بعد از مرگ وى، دفتر دار وزیر سلطان محمّد خدا بنده (اولجایتو) گردید که در واقعه وزیر سعدالدّین ساووجى یک چشمش را از دست داد و بالأخره در سال 714 هـ . ق دارفانى را وداع گفت و در محلّة سرخاب تبریز، بیرون قلعه، مدفون گردید. پسرش أبوالحسن، عمارتى عالى بر روى قبرش بنا نمود که برخى از وقایع مربوط به او عیناً از کتاب تاریخ أولاد اطهار بیان مى‏گردد:

«چنان‌که شمس الدّین آملى در کتاب نفائس الفنون و نیز دیگر مورخان تصریح بر آن نموده‏اند و از این جهات بود که سلطان غازان خان به جناب سیّد حمزة مرحوم، اخلاص تمام و ارادتى کامل داشته و آن بزرگوار را از خواف خراسان کوچ داده و در دارالسلطنة تبریز ساکن گردانید، و در سفر و حضر از ایشان مفارقت نمى‏نمود تا این‏که سلطان غازان مرحوم در پشکل درّه که در نواحى قزوین است وفات نمود و جناب سیّد حمزه هم در سال 714 هـ . ق به دیار فانى شتافت. پسرش أبوالحسن  عمارتى عالى بر بالاى قبر پدرش جناب سیّد حمزه ساخته بود و ملا حشرى در کتاب روضة الأطهار گفته که در آن مکان جنّت نشان یعنى مزار و مرقد سیّد حمزة مرحوم، مصحفى به خط مبارک حضرت امیرالمومنین ‰ است و بسیار واقع شده که مردم یکدیگر را بر آن مصحف قسم داده‏اند و آن کسى که قسم بنا حق خورد در آن‏جا مرده یا همان روز و یا همان شب و مردم دارالسلطنة تبریز که بر سر دعوى مخاصمه یکدیگر را به سیّد حمزه مى‏برند چنان شده که قسم از ترسى نمى‏خورند انتهى لکامله، در این زمان مصحف شریف در آن روضة مبارکه موجود نیست. معلوم نشد که در غلبه و نصب و غارت طائفة رومیه و یا در زلزله‏هاى متعدّد در تبریز آن مصحف از بین رفته است».

در کتاب دائره المعارف تشیّع نیز از این امامزاده یاد شده و سپس به توصیف بقعة وى مى‏پردازد. در آن‏جا از قول ملاحشرى مى‏نویسد:

«از سادات صحیح النسب است و به شانزده واسطه به حضرت امام موسى کاظم ‰ مى‏رسد. تولدّش از خواف و وفاتش در سال 714 هـ . ق بود. صاحب عمده الطالب او را از فرزندان محمّدبن القاسم بن حمزة بن موسى الکاظم ‰ مى‏داند و مى‏نویسد: به او صدرالدّین حمزه نیز مى‏گفته‏اند و دفتر دار زمان سلطان الجایتو بوده است».

مرحوم شیخ عبّاس فیض  شرح حال مفصلّى از سیّد حمزه پس از اشاره به نام و نسب او مى‏نهد. او مى‏نویسد:

«سعدالدّین آوى = ساووجى از وزراى بزرگ سلطان غازان خان چنگیزى، دبیرى فاضل و از دانشمندان شمرده مى‏شد. در تعظیم و تکریم سادات فاطمیّه و ترویج مذهب حقّة امامیّه و رعایت از علماى شیعه مساعى جملیه به ظهور مى‏رسانیده است. و شیخ العلّامه جلال الدّین بن مطهّر الحلى که از بزرگترین پیشوایان شهیر شیعه بود. رسالة سعدّیه را به نام این وزیر بزرگ به رشتة تحریر در آورده و از او بسیار تعظیم کرده است مولانا نظام الدّین ابرج قمّى نیشابورى که از دانشمندان و محدّثین بزرگ است، کتابى به نام او تألیف نموده و او را در این کتاب ستوده است.

در کتاب تاریخ الوزاء مسطور است که خواجه سعد الدّین آوى از وزراى هنرمند و فاضل نواز بوده، به خبرت در علم، استیفاء و ساقت و متانت در انشاء و کتابت بى مثل و مانند شمرده شده است. پس از آن‏که خواجه صدرالدّین احمد زنجانى به موجب فرمان غازانى به عزّ شهادت رسید مرتبة وزارت و صاحب دیوانى و رتبة نیابت امور جهات‌بانى به شرکت خواجه رشیدالدّین طبیب بر وى مقرّر گردید و از رشحات عدل و احسان و افاضات برّ و امتنان ایشان تمام افراد ملّت مستفید و مستفیض مى‏گشتند و پس از چندى جمعى از ارباب حسد مانند قاضى صاین الدّین سمنانى، و شیخ المشایخ محمود، و سیّد قطب الدّین، و معین الدّین نایچى بر علیه وى نهضت کرده و جمعى تشکیل داده، اساس موافقت بر مخالفت تبدیل نموده و با وزیر مزبور در مقام ضدّیت بر آمدند و چون سلطان غازان خان بر این کیفیت وقوف یافت بر آن‏ها متغیّر گشته اکثر مخالفان را با تیغ یاسا از بین برداشت.

ولى چون سلطان غازان خان در سال 703 ه.ق وفات یافت، در ماه ذى الحجه همان سال اولجایتو که او را سلطان محمّد خدابنده مى‏نامند، بر سریر سلطنت نشسته تاج شاهنشاهى بر سر گذاشت به دستور زمان برادر خود، زمام امور کشورى و لشکرى و مهام کارهاى رعایا و سپاهیان را در کف کفایت و قبضة درایت همان دو وزیر بزرگ (خواجه رشید الدّین) واگذاشت و تا آن زمان که خواجه آوجى با خواجه رشیدالدّین در مقام موافقت و اتّحاد بودند آفتاب دولت و اقبال آوجى از سایة منفعت و زوال مصون و محفوظ مانده بود.

و چون آن موافقت به مخالفت مبدّل گشت، خواجه سعدالدّین مزبور، سیّد تاج الدّین آوجى و بعضى دیگر از خواص اصحاب و نوّاب خویش را بر آن داشت که نسبت به خواجه رشیدالدّین در مقام تقریر برآیند و سلطان محمّد خدابنده، چون از جریان مطلع گشته در موقف یرغوان آن جماعت را احضار نمود، بنیاد حیات خواجه سیّدالدّین و همدستان او را با تیغ سیاست بر انداخت و سیّد صدرالدّین حمزه دفتردار که نایب خواجه سعد الدّین آوجى بود در این واقعه به هلاکت رسید.

توصیف بقعة سیّد حمزه‏: چنان که گفته شد، بقعة سیّد حمزه در محلّة سرخاب تبریز، جنوب شرقى شهر و در محل تقاطع خیابان ثقه الاسلام و بازارچة سیّد حمزه قرار دارد که در گذشته از شکوه و عظمت زیادى برخوردار بوده است. سیّد حمزه از سادات صحیح النسب است که با شانزده واسطه به حضرت امام موسى کاظم ‰ منتهى مى‏شود. نامبرده در دربار غازان خان از جایگاه ویژه‏اى برخوردار بود تا این‏که در سال 714 هـ . ق بر اثر توطئه‏اى به دست مغولان کشته شد و در بنایى که میرزا ابوطالب ـ وزیر آذربایجان ـ با مساعدت ابوالحسن بن حمزه بنا کرد، مدفون است. امامزاده صحن نسبتاً وسیعی دارد که در سمت جنوبى آن مقبرة امامزاده قرار گرفته و در سمت مشرق و شمالى آن، حجرات و مدرس‏هایى است که از ده‌ها سال پیش متروک مانده و به امانت‏گاه اموات تبدیل شده و در تعمیرات سال‏هاى 1333. 1334 هـ . ق که از محل اوقاف ظهیرّیه به عمل آمده، این بقعه یک بار توسّط میرزا محمّد ابراهیم ظهیرالدّین ـ وزیر آذربایجان ـ معاصر با شاه سلیمان صفوى ـ و یک بار دیگر به سال 1279 هـ . ق و به دستور ناصرالدّین شاه قاجار تعمیر و تزیین شده است. این بقعه، گنبد بلندى دارد و طاق زیرین گنبد آیینه کارى شده و بر در آن، کتیبه‏هایى که مشتمل بر تاریخ، و نام و نسب امامزاده است، نوشته شده است.

اصل بقعه، مقبرة کوچکى است که تقریباً چهار ذرع طول و سه ذرع عرض دارد. حجرة جداگانه‏اى در سمت غربى آن بود که بین مقبره و آن حجره دیوارى فاصله بوده است. ضمناً قبر میرزا محمّد ابراهیم وزیر، در دهلیز سرداب واقع است و نام آن مرحوم در دو سوى درى که به گنبد داخل مى‏شود نوشته شده است.

در ترکیب فعلى، نمونه‏هایى از حجّارى و کاشى‏کارى پیشین به چشم مى‏خورد که نمونه‏های بسیار جالب حجّارى آن عبارتند از:

1. طاق مرمرین سر در صحن مدرسه که از چهار قطعه مرمر بزرگ تشکیل یافته است.

پایه‏هاى طاق از سنگ مرمر ساده‏اى هستند که به جاى نمونه‏هاى اصلى گذاشته شده‏اند.

در پیشانى این طاق از دو سو به طور متقابل به خط ثلث عالى آیة شریفة «ادخلوها بسلام آمنین» و در زیر هر یک از آن‏ها ترنج عبارت یا مفتح الأبواب به طور بر جسته کنده کارى شده است. در نوک ترنج‏ها، یک فتایى کوچک و در طرف آن‏ها، اسلیمى‏هایى نقر شده است. در کرانه‏هاى طاق در جانب شرقى عبارت «به امر شاه جهان آصف بلند اقبال» و در جانب غربى، عبارت «مقام دانش و آمرزش است نام خدا» به خط نستعلیق حّک گردیده و با یک رشته اسلیمى زیبا تزیین یافته است. عرض این طاق، 183 و بلندى قسمت اصلى آن 120 سانتى‏متر است.

2. بالاى طاق سر در، سنگ نوشتة مرمرین نصب شده، که مربوط به زمان ناصرالدّین شاه قاجار است و حکایت از تعمیر این بقعه به سال 1279 هـ . ق دارد.

3. ازاره‏هاى مرمرین دیوار شرقى دهلیز که در دو طرف در ورودى آن قرار گرفته‏اند، با تزیینات بسیار جالب که ظاهراً یادگار دوران آق قویونلوها و ترکمانان است.

4. یک پایة مرمرین به بلندى 112 سانتى‏متر که حجّارى زیبایى دارد.

5. طاق مرمرین در ورودى بقعه که نماى شمالى آن، یکى از شاهکارهاى حجّارى در دورة صفویّه به شمار مى‏رود و بر روى آن، نوشته‏هایى با تزیین اسلیمى و فتایى و گیاهى دیده مى‏شود. در پایین هر یک از پایه‏هاى طاق یک ترنج قندیلى گلدار تعبیه گردیده که در داخل ترنج سمت راست، عبارت میرزا محمّد ابراهیم وزیر آذربایجان به طور برجسته حجّارى شده است و نشان مى‏دهد که جسد میرزا محمّد ابراهیم در آستانة بقعه به خاک سپرده شده است.

6. دو قطعه ازارة مرمرین بسیار زیبا به ابعاد 112×53 سانتى‏متر با تزییناتى به شکل قندیل و گل در گیاه، در کناره‏ها و بالاى سنگ‏هاى ازاره، سه بیت شعر با خط نستعلیق برجسته کنده‌کارى شده است. علاوه بر این آیینه بندى زیباى طاق بالاى صندوق نیز داراى ارزش هنرى است. هر چند که در وسط بنا صندوقى نهاده شده، اما خود قبر همچون دیگر مقابر دورة ایلخانى در سرداب زیرین بنا قرار دارد.

این بناى با شکوه به شمارة 881 در تاریخ 28/5/1348 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
موضوعات
سایت علمی پژوهشی زیارتگاه های جهان اسلام (معرفی بیش از چهل هزار زیارتگاه)

طراح وبلاگ: سید محمد علوی زاده